Lilypie - Third Birthday

Lilypie - First Birthday

Wednesday, September 28, 2011

MESTI MAKAN @ KUALA

LAKSA KUALA


CENDOL KUALA
Hmm tengok gambar pun dah teringin ni!

Kalau singgah ke Kuala Kangsar, bandar DiRaja Perak, mesti makan 2 menu ni.

Ada banyak pilihan penjual dan lokasi tetapi kalau nak mudah boleh terus ke tepi sungai/lembah di tengah-tengah pusat bandar.

Jeti sampan ke Sayong pun terletak di situ.

Terdapat penggerai laksa untuk ditapau dan juga medan selera untuk makan di situ ataupun tapau.
Medan Selera ini rata-rata menjual laksa dan cendol sebagai menu utama.
Pelik jugalah kalau ada yang makan makanan lain.
Memang ada dijual.. tetapi biasanya pengunjung akan memesan laksa dan cendol!

Laksa Kuala ni keistimewaannya pada laksanya yang tebal, lembut dan enak, tidak licin dan terasa berkanji.

Kuahnya pula terasa ikannya, pedasnya dan asamnya.
Cukup sekadar diiringi daun salad dihiris bersama timun, bawang besar dan cili merah.
Tak perlu daun kesum, bunga kantan dan sebagainya.

Teringat zaman kanak-kanak, setiap petang pasti ada pakcik berbasikal membawa 'gerai laksanya'.
Itulah Pak Mail..laksanya yang paaaliiiing sedap pernah ku nikmati!
Cukup sekadar 20 sen atau 50 sen kalau mangkuk besar.
Asal mak atau opah bagi lampu hijau saja, kami adik-beradik berkejar bersama mangkuk menunggu di bawah pohon kelapa depan rumah.

Begitu teruja sambil memerhati Pak Mail memotong pantas hirisan timun, salad dan bawang.
Soalan wajib;kuah atas kuah bawah?
Kuah atas bermaksud kuranglah pedasnya dan kurang juga isi ikan (sesuai untuk kanak-kanak).
Kuah bawah sangat terasa isi ikannya yang pekat bereserta asam dan pedasnya.Mmmmm

Sekarang, semua tinggal kenangan.
Cuba juga menjejak kembali laksa Pak Mail ni setelah lebih 20 tahun namun belum ketemui.

Kini, kalau mencuba laksa Kalam (gerai bermotor di tepi sungai/lembah) pun sangat sedap!
Kuncinya kuah mesti terasa mewah dengan isi ikannya.

Kalau nampak kuahnya kurang seradak (ikan), hanya kemerah-kemerahan (biasanya cair dan pedas saja yang lebih), tak puas hatiku.

Lagi satu, ikut pengalamanku kalau gerai-gerai kecil ini memang sedap sebab sekali masak tak banyak agaknya..macam masak di rumah..namun ada juga segelintir yang hebat..walau memasak kapasiti besar namun tetap lazat!

Cendol Kuala pula memang sekali suap tak terkata! Ais sagatnya, gula merahnya, cendolnya, santannya..puas hati. Takkan ada rasa gula hangit, santan tak segar, cendol keras dan sebagainya.
Pun tak perlu nak rasa yang ada kacang merah, pulut, jagung dan lain-lain.
"Less is More!"

Rasalah..jangan tak rasa..saya tak pernah jemu!

Thursday, September 22, 2011

FROZEN

let the tiny flowers make my day



Frozen Me?

Rainy weather and somehow extra coolness of the air-conditioner.

Or does the body inside me so troublesome with hormones that makes me cold?

For the first time, thanks to a blog I bumped into, I bought box of 5 OPK, Guardian brand.

It was CD12 that I decided to begin and the result was a blurry T line.

I thought this was a positive like UPT (should have read first the instruction leaflet).

No, for OPK, positive means equally bright T line or darker T line.

CD 13 test still gave the same outcome.

Unexpectedly on CD 14, the T was darker! I was thankful and high hoping that the truth was as it was!

Then on CD 15, it was equally bright but I totally forgot to test for the 5th time the very next day.

Continuing on CD 17, it was equally bright.

Well, I guess if by fact, the O moment should have been within CD14-17 or so.

Now is the moment to keep myself busy and positive especially knowing the owner of the said blog is with positive UPT, yeayy!

Ya Allah, can I be next pleaseeeee..Ohh Allah, the Most Merciful, nothing is impossible as you permits.. I am not a good servant, I am with sins and regrets, I never stop hoping for your forgiveness, guide and chances for me to change for the better, with your mercy I am begging, I wish to deserve this piece of good news..shall I never felt any burden with the bundle of joy but will make use for the greatest good in life...Aamiin

Wednesday, September 14, 2011

THAT FEELING...


Siapa ada soundtrack di atas?

SUPerb!!!

Memang selalu saya ketinggalan..dah 5-6 tahun pun berlalu..thanks to my other half, I will cherish this although I am very late!

Sebenarnya saya ada dengar daripada hubby pasal cerita ni, pasal lagu dalam cerita ni, tetapi selagi tak tengok sendiri memang tak akan tahu, dan selagi tak tengok sendiri maka tak rasai cerita ini, memang tak 'feel' sangat dengar soundtrack yang laku ni.

Entah macamana terbeli dvd drama ini baru-baru ni, dan mula-mula nak periksa dvd kalau-kalau tak elok, dalam pada tengok sikit-sikit tu pun hati dah terpaut! Lepas tu mencari soundtrack bagai nak rak memang dah habis dan dah tak cetak lagi..maklumlah dah berzaman..

Berhari-hari tidur awal pagi dibuatnya, 3-4 episod sekali layan lepas tu teringat-ingat. Ish dah lama betul tak rasa mabuk cerita macam ni..pernah tak rasa cerita kat tv tu macam cerita betul dan terasa macam kita ada dalam cerita tu? ... :) tu yang jadi teringat-ingat, tetiba nak senyum, tergelak..pendek kata asyik nak cakap pasal cerita tu je..memanglah kami macam tak berapa ada mood nak tengok cerita lain sejak dua menjak ni..dalam perbualan tu mesti ada terselit topik pasal cerita ni.

Hmm..kalau bunyi macam dahsyat sangat ni, apa kata cubalah tengok sendiri. Dapatkan di kedai dvd yang ada banyak jual dvd cerita korea, jepun, cina dll...walaupun saya yakin ramai dah pernah tengok dan tahu cerita ni..mungkin dah basi..sebab dah keluar tv pun..

Ya, ini drama bersiri Korea..walaupun saya bukanlah peminat K-Pop ke, KBS ke..apa-apa hiburan seumpama, tetapi yang ini sangat memuaskan hati! Sebenarnya saya tak kisah dari mana ke siapa ke..janji jalan cerita & dialog, lakonan, pemandangan dalam drama yang terbaik, tambah pula ada lagu-lagu yang menarik..semua itu yang melekap dalam ingatan ni pasti buat saya mencari dvd dan soundtracknya!

Nak tahu apa yang benar-benar meninggalkan kesan di jiwa.. :)
Perkembangan watak hero dan heroin yang sangat-sangat baik, tanpa kita sedari daripada selekeh dan kelakar menjadi sedih dalam lucu kemudian sedih dalam suka kemudian sedih kemudian, suka, daripada sombong dan angkuh kepada prihatin dalam bengis, lucu dalam benci, sedih dalam terharu, sedih dan suka dan terkilan dan kombinasi keduanya wujudlah hubungan yang bermula atas tujuan mempergunakan, terdesak dan terpaksa.. menjadi persahabatan yang unik kerana ikatan rahsia dan lakonan persaudaraan yang menjadi benar-benar mengeratkan lagi dan kerana hakikatnya mereka bukan bersaudara maka perasaan kasih dan ambil berat membawa kepada hubungan yang tentu anda semua maklum..tidak mampu dibohongi dan dilakonkan, dinafikan atau diatasi oleh sesiapa pun!

Wahh..terasa seperti menjawab soalan periksa Sastera..walaupun tak pernah ambil subjek ni.

Inilah MY GIRL.. (GADISKU..kalau ada yang nak terbitkan versi Malaysia la)

Lee Da Hae sebagai Ju Yoo Rin
Lee Dong Wook sebagai Seol Gong Chan
Lee Joon Ki sebagai Seo Jung Woo
Park Si Yeon sebagai Kim Seo Hyun

Mengisahkan Ju Yoo Rin yang ceria dan pandai berhelah, hidup merata tempat kerana lari dari pemiutang ayahnya namun sentiasa berusaha menolong ayahnya. Bertemu dalam pelbagai situasi yang janggal dengan Seol Gong Chan seorang pengarah urusan hotel terkemuka juga pewaris tunggal yang sangat bijak, tegas dan serius.
Lantaran desakan keadaan yang perlu mencari sepupu perempuan yang hilang/putus saudara sebagai memenuhi permintaan datuk yang tenat, lakonan persaudaraan mereka bermula dan datuk kembali sihat dan ceria!
Ju Yoo Rin juga bertemu teman Gong Chan, Jung Woo yang tidak lagi kaki perempuan setelah jatuh hati padanya.
Gong Chan pula kembali dirayu bekas teman wanitanya Seo Hyun yang telah meninggalkannya 2 tahun yang lalu.
Ju Yoo Rin menepis perasaan Jun Woong menyedari hatinya terpaut pada Gong Chan dan menyangka ianya pasti bertepuk sebelah tangan cuba menyembunyikan di sebalik lakonan sebagai adik sepupu yang sayangkan abangnya. Manakal Gong Chan pula kemudiannya menyedari hatinya memang tidak boleh kembali kepada Seo Hyun.. tanpa Yoo Rin sedari Gong Chan merasakan perasaan yang istimewa terhadap Yoon Rin juga menyembunyikan di sebalik lakonan kasih sayangnya sebagai abang sepupu yang sememangnya benar-benar kerana dia kasih!