Lilypie - Third Birthday

Lilypie - First Birthday

Thursday, December 29, 2011

FROYO!

Froyo? Frozen Yogurt..by Tutti Fruti

We went to have a sneak peak at the Nilai 9Avenue branch few weeks back..hmm..at first we went to Seri Bangi but it opens only at 12, and we were already there at 11am..off we went without waiting :(

Finally we went to 9 Avenue after not so heavy dinner at CRS. My hubby was just waiting at the table, letting me do the choosing (haha I was so amaturish and 'jakon' with the machine and what not), thankful that not so many people were there so the clumsiness was only witnessed by the workers there :)

I chose Death By Chocolate, Vanilla and Mango with some white dragon fruit and Longan, chocolate rice & chips, chocolate syrup & cashew nuts. (wish there are more choices of nuts and favourite fruits of mine).

The cost is fixed by weight at RM5.xx per 100g. My collection weighted 300g plus therefore I had to pay about RM18! (huu I guess it is only fine for a trial and rare occassion then).
My one and only favourite Jamoca ice cream costs me much less for a cup (of course no choice for this & that.. take whatever you like hehe)

The taste? Hmm I dont know about the original yogurt that they do offer too, but for whatever I chose that night, it was nice..not so much of yogurtness taste that you might end up running back to ice cream haha.. All of them..I guess I chose the right ones cos my hubby liked them too. They were all taste lighter in sweetness as compared to ice cream and less diaryness taste too.

Have a sneak peak yourself and give your views!

NOW OPEN-NILAI 9 AVENUE
CHOICES OF CUPS READY FOR YOUR HUNT :)

Friday, December 16, 2011

Tentang OPK

contoh-ihsan Yahoo Image


Sejak kebelakangan ini, selalu juga terserempak dengan tajuk yang bermula dengan tentang.. :) mungkin penangan cerita Tentang Dhia..yang saya tak pernah tengok tu..


Dalam tempoh beberapa bulan kebelakangan ini, saya telah mencuba OPK (Ovulation Prediction Kit). Pada mulanya saja hendak cuba-cuba, lama-lama jadi selesa pula nak perhatikan setiap bulan bila saya ovulate dan yang paling penting adakah ovulate?


Jenama yang saya mula-mula sekali cuba adalah jenama G. Dalamnya ada 5 set kayu uji. Saya telah menggunakan jenama yang sama selama 3 bulan berturut-turut.


Cubaan Pertama: Mula cuba CD12, LH Surge dikesan CD14 (lebih terang),CD15 & CD17 (sama terang)
Cubaan Kedua; Mula cuba CD13, LH Surge dikesan CD14 (lebih terang), CD15 (sama terang)
Cubaan Ketiga; Mula cuba CD13, LH dikesan CD 16 (lebih terang)
(sebenarnya agak terkeliru dengan cubaan kedua & ketiga, sebab tak rekod dan sangatlah pelupa ni!..tapi memang setiap cubaan ada surge..alhamdulillah!)
Cubaan Keempat; Pertama kali cuba jenama D. Cuma ada 4 set kayu uji. Mula cuba CD14 garis T sangat pudar seolah tiada, CD15 pula garis T semakin jelas tetapi masih pudar berbanding garis C (tiada surge lagi), dan semalam CD16 garis T jauh lebih terang daripada garis C!!! Alhamdulillah..

Semasa berkunjung ke hospital dan buat TVS semasa CD15, direkodkan terdapat satu folikel dominan 17x16mm..mungkinkah semalam dah pun melonjak kepada 20x19mm dan hari ini sudah cecah 22x23mm!!...amiinn..
Dan yang paling mengujakan..bila diberitahu ET berukuran 10.33mm!! Saya tak nampak skrin, jadi saya percaya sepenuhnyalah pada Sonographer tu..dan saya percaya! Sebab saya mahu percaya!

Sepanjang saya buat TVS walaupun pada cycle IUI, tak pernah ET saya setebal ini..syukur ya Allah..mungkinkah kerana bantuan akupuntur/homeopati?..apa pun pastinya dengan izin mu ya Allah..

Cubaan kali ini diteruskan dengan penuh positif, tawakal dan bersyukur..ya Allah aku tetap mengharap rezekiMu yang satu ini..walau ku sedari banyak hutangku padaMu yang belum usai..berilah aku peluang ya Allah..dimakbulkan doaku..dimudahkan bagiku menemui jalan harapanku untuk aku penuhi janjiku...lenyapkanlah kebencian & kekecewaan di hatiku...terima kasih ya Allah..

tiada yang mustahil dengan izinMu - gambar ihsan Yahoo Image

Wednesday, December 14, 2011

Oh Allah..Please Grant My Wish..

I know that I dont deserve anything without Your mercy


His birthday is around the corner..next will be our 4th anniversary..

I wish for One gift for him..for us..

I wish to have it no matter how we have to go through..though I beg You hard to give us the easiest way within our reach..

Give me peace Oh Allah.. at heart..always ready for any possibilities but in peace & composure & most importantly, dont let us be fell apart through this windy stormy days..

Cos I wish the most.. to stay with him when the rainbow is up..

Oh Allah..Please Grant My Wish..to give him this One birthday gift..with Your mercy...I have faith for it to come true..

*Pic. courtesy of Yahoo Image

SHORT TRIP TO SOUTH

What to babble yeah? Oh yes..we had short trip to south recently, a trip for work but we took it also as 'makan angin' plus a brief visit to grandma's cottage..

Went where?

@ Projek Pertanian Moden, Kluang
Stayed where?

From the window of Katerina, Batu Pahat
First time ever that I stepped my feet here in Batu Pahat..see that big building..it is actually like a big ship in the middle of the town..guess what it is? It is the Police HQ. The township design is more to parallel rather than scattered therefore the road is not so much confusing.

So we arrived later that day, after a quick rest (well not really cos we managed to take a nap), we took a welcome coffee/tea near the pool then tried to find a place for dinner. I brwosed and browsed for a recommended spot and went to this Nasi Beryani Gam nearby Hospital BP but apparently it does not serve dinner!

Luckily I saw this one food court approaching BP town from Muar, it is actually across the Putra Medical Centre..and it is open at night (well only very few of the stalls). We went straight in and actually were hoping to bump into Asam Pedas thing but none to be found...instead;


Chicken Bryani Gam


Singapore Murtabak
The Bryani was great..there got choices of chicken, lamb and beef..I thought the sold out one was lamb but it happened to be beef instead. Must be the beef version is good! We chose Ayam Masak Merah & it was yummy!

As for the Murtabak, it was huge! I mean..so wide that the plate was super size with no extra space on the plate for other things, served with curry and like a vinegar sauce. Well as for that we had actually have had better before. Probably too because of the yumminess of the bryani, we dont felt that great with the murtabak on top of being quite full for such a huge bread full with minced meat and egg.

The trip was short but the mission was accomplished! I enjoyed every moment spent with my hubby, I know for sure.. in my heart.

Wednesday, November 30, 2011

RASA TAK BERDAYA

Dah sekian lama tak menulis..ada idea kemudian hilang macam tu je..walaupun macam-macam yang berlaku..

Yang hangat tapi dah pun melebur tentulah pasal bola skuad Harimau Muda..perlawanan menentang Indonesia pada final SEA Games memang sesuatu yang luar biasa..sampai tak sanggup nak menontonnya..rasa nak demam dan sakit kepala..terus tidurkan diri :)

Lepas tu tengok pula aksi menentang Syria yang pada hemat separuh masa pertama, bukanlah hebat sangat Syria tu..tetapi sebaliknya berlaku pada baki masa perlawanan..alasannya pancit belum sudah daripada final SEA Games..ok redha..
Klimaksnya perlawanan menentang Bahrain yang merupakan titik tolak samada cahaya harapan nak menyertai Olimpik masih bersinar atau tidak..pada hemat separuh masa pertama nampak Bahrain lebih tumpul daripada Syria..ahhh mesti boleh makan..nampak pula terjahan berkelas dari Nazmi Faiz meletakkan kita di hadapan..tambah yakin namun tetap bimbang dengan momentum kita..separuh masa kedua dalam perjalanan pulang ke rumah (tapi dah rasa tak berapa yakin menang :(  )..sampai rumah terus buka tv dan tengok perlawanan dah selesai..penyampai sukan macam tersenyum..ehh menang ke ni..alih-alih dia cakap kita tewas malam ini..  haaa???? (ramalanku benar belaka?)

Alangkah terkilannya..sebab kita dah mendahului bukan 1 yang telah ku sedia maklum tapi 2 gol berbalas 0..dan bukanlah separuh masa kedua Bahrain bangkit dengan strategi berbeza..tapi cuma dalam masa 5 minit dapat menyumbat 3 gol seakan terlampau hebat sehingga menunggu saat akhir untuk tayang skil!?? Lagi haru..Bahrain sudahpun tinggal 10 orang di saat itu..apa lagi yang kau mahu??? Lagi hilang fokus bila ada kelebihan?? Lebih bersemangat bila ketinggalan? Musykilnya..
Bila baca suratkhabar..khabarnya 2 pemain tengah cedera (never ending problem) dan terpaksa dikeluarkan.. lalu pemain pertahanan pula ke yang hilang arah..agaknya begitulah..eh tak tahulah nak cakap apa..pokoknya tak ada rezeki ..boleh tutup kisah macam tu je? Bolehla..

Dah mula cakap pasal bola..terus tak terkata pasal benda lain yang dah lama tersimpan..mungkin di lain masa..
ehsan: Kosmo Online

Friday, November 11, 2011

MUST ACHIEVE SOMETHING...THAN NOTHING


MY GYM-pic courtesy of web search

It has been a while since I last babbled..

Cycle Days ends and begins again and again...alhamdulillah

The year is ending..and here I am pulling myself into another stroke of battle..

But then again..I realised that the essence of maintaining motivation in life is the achievements..any other achievement can do..

Some achievements are in the control of Allah's rizq (mostly).. meaning that it has something to do with whether it is meant to be..coz this thing can just happen without you wanting, working for it!

But..there are some achievements based on your own will power to push yourself mentally and physically (of course with Allah's permits in the end)..

Yes! I am looking forward to achieve something this year/next year..soon!
It has been quite some time since I last achieved something..

My current STUBBORN weight is 55kg! (for a not so tall lady 153cm)
And with flabby tummy, thigh and bu**ock  :(
And the cholesterol on the higher side than normal :o

Daily 10 minutes of EzyShape, 20 sit-ups with AB Shaper..weekly game (badminton/light basketball) :)

Insya Allah..this will be the fruit of my efforts!

Image Detail

50KG

by new year :)

Monday, October 10, 2011

TERKESAN

'Tak siapa di antara.. kita di dunia..memilih jalan hidup yang derita...'

'Namun begitu..aku tabahkan semangat...biar waktu merawat segalanya..'

Lirik lagu Luka Dilukai

'Ku sedar ku tak seberapa..jilka dibanding mereka..yang jauh lebih megah dari diri ini'

'Atau mungkin cinta.. sebegitu hanya.. kisah dongeng saja..'

Lirik lagu Kisah Dongeng

Ada banyak lirik lagu yang terkesan di hati selain melodinya yang indah..apa sebab terkesan di hati?

Ada yang seperti ada kena-mengena dengan diri sendiri, ada juga yang tanpa disedari begitu dihayati sampai terasa macam ada kaitan pula.

Lirik kat atas tu keduanya tentang rasa kecewa dengan hidup..namun yang satu tu kembali bangkit untuk keluar dari rasa kecewa, lagu yang satu lagi pula hanya berbaur harapan dan masih tak pasti samada hasrat mampu tertunai...hmm nak cakap pasal apa ni?

Nak cakap pasal motivasi diri. Siapa kata tak perlu motivasi?

Perlu..sebab hidup ini berbukit-bukit, ada turun naiknya..kalau tak berapa curam mungkin tak perasan..tapi kalau menjunam ke bawah dan mendatar.. belum nampak laluan mendaki semula..tentulah kena ada motivasi diri untuk bangkit..

Tak apalah kalau tak semua orang faham...bahawasanya tak ada siapa pun nak pilih jalan duka dan derita kan...mungkin lambat-laun nanti fahamlah..
Nak cerita pun tak guna, kena menurun dan mendaki bukit sendiri barulah tahu..

Bila saat di puncak ingatlah orang yang di bawah, supaya kita beringat di samping bersyukur dan juga yang penting cubalah memahami keadaan orang lain..kalau boleh tolong..tolong..sebab kita mungkin akan berada di situ juga nanti..

Bila saat di bawah pula, ingatlah orang yang di atas, supaya dapat kita teladani...cubalah juga faham keadaan baiknya mungkin ada juga buruknya..supaya kita tetap bersyukur walaupun kita di bawah..


Walau apa juga keadaan sekalipun, berusaha itu wajib..tapi hasil dari usaha itu kita wajib redha dengan ketentuan Ilahi..kalau berjaya, jadikan teladan dan bersyukur dengan keberkatan usaha kita..kalau gagal..tak bererti kita silap, mungkin belum cukup sempurna..jangan mengalah..

hmm..tak salah menyediakan payung sebelum hujan..'prepare for the worst'..tapi tak perlu fikir sangat yang hari pasti hujan, atau fokus sangat pasal nak bawa payung...bawa tetap bawa namun hati sentiasa yakin hari ni pasti bersinar terang buatku!


Thursday, October 6, 2011

NIKITA the curious one

In Action As Whiskas SuperModel
The curious teenage cat ready to grab you
This is my parents' kitten or shall I say Teenage Cat..named Nikita.

It is so happened that my mum likes to watch the Indon telenovela titled Nikita.

She is given by a friend nearby when she was a baby, she actually lost her twin..just survived for a shortwhile.

She is so like the old saying 'Curiousity Kills the Cat'..so active grabbing and jumping on you, playful and alert!

But I hope her curiousity will never kill her, but kill the rats!

The Whiskas Salmon Pockets is a reward, but pleaaasse do not follow the advertisement that shows the rats dancing gleefully in front of a helpless cat busy with the Pockets!  

Wednesday, September 28, 2011

MESTI MAKAN @ KUALA

LAKSA KUALA


CENDOL KUALA
Hmm tengok gambar pun dah teringin ni!

Kalau singgah ke Kuala Kangsar, bandar DiRaja Perak, mesti makan 2 menu ni.

Ada banyak pilihan penjual dan lokasi tetapi kalau nak mudah boleh terus ke tepi sungai/lembah di tengah-tengah pusat bandar.

Jeti sampan ke Sayong pun terletak di situ.

Terdapat penggerai laksa untuk ditapau dan juga medan selera untuk makan di situ ataupun tapau.
Medan Selera ini rata-rata menjual laksa dan cendol sebagai menu utama.
Pelik jugalah kalau ada yang makan makanan lain.
Memang ada dijual.. tetapi biasanya pengunjung akan memesan laksa dan cendol!

Laksa Kuala ni keistimewaannya pada laksanya yang tebal, lembut dan enak, tidak licin dan terasa berkanji.

Kuahnya pula terasa ikannya, pedasnya dan asamnya.
Cukup sekadar diiringi daun salad dihiris bersama timun, bawang besar dan cili merah.
Tak perlu daun kesum, bunga kantan dan sebagainya.

Teringat zaman kanak-kanak, setiap petang pasti ada pakcik berbasikal membawa 'gerai laksanya'.
Itulah Pak Mail..laksanya yang paaaliiiing sedap pernah ku nikmati!
Cukup sekadar 20 sen atau 50 sen kalau mangkuk besar.
Asal mak atau opah bagi lampu hijau saja, kami adik-beradik berkejar bersama mangkuk menunggu di bawah pohon kelapa depan rumah.

Begitu teruja sambil memerhati Pak Mail memotong pantas hirisan timun, salad dan bawang.
Soalan wajib;kuah atas kuah bawah?
Kuah atas bermaksud kuranglah pedasnya dan kurang juga isi ikan (sesuai untuk kanak-kanak).
Kuah bawah sangat terasa isi ikannya yang pekat bereserta asam dan pedasnya.Mmmmm

Sekarang, semua tinggal kenangan.
Cuba juga menjejak kembali laksa Pak Mail ni setelah lebih 20 tahun namun belum ketemui.

Kini, kalau mencuba laksa Kalam (gerai bermotor di tepi sungai/lembah) pun sangat sedap!
Kuncinya kuah mesti terasa mewah dengan isi ikannya.

Kalau nampak kuahnya kurang seradak (ikan), hanya kemerah-kemerahan (biasanya cair dan pedas saja yang lebih), tak puas hatiku.

Lagi satu, ikut pengalamanku kalau gerai-gerai kecil ini memang sedap sebab sekali masak tak banyak agaknya..macam masak di rumah..namun ada juga segelintir yang hebat..walau memasak kapasiti besar namun tetap lazat!

Cendol Kuala pula memang sekali suap tak terkata! Ais sagatnya, gula merahnya, cendolnya, santannya..puas hati. Takkan ada rasa gula hangit, santan tak segar, cendol keras dan sebagainya.
Pun tak perlu nak rasa yang ada kacang merah, pulut, jagung dan lain-lain.
"Less is More!"

Rasalah..jangan tak rasa..saya tak pernah jemu!

Thursday, September 22, 2011

FROZEN

let the tiny flowers make my day



Frozen Me?

Rainy weather and somehow extra coolness of the air-conditioner.

Or does the body inside me so troublesome with hormones that makes me cold?

For the first time, thanks to a blog I bumped into, I bought box of 5 OPK, Guardian brand.

It was CD12 that I decided to begin and the result was a blurry T line.

I thought this was a positive like UPT (should have read first the instruction leaflet).

No, for OPK, positive means equally bright T line or darker T line.

CD 13 test still gave the same outcome.

Unexpectedly on CD 14, the T was darker! I was thankful and high hoping that the truth was as it was!

Then on CD 15, it was equally bright but I totally forgot to test for the 5th time the very next day.

Continuing on CD 17, it was equally bright.

Well, I guess if by fact, the O moment should have been within CD14-17 or so.

Now is the moment to keep myself busy and positive especially knowing the owner of the said blog is with positive UPT, yeayy!

Ya Allah, can I be next pleaseeeee..Ohh Allah, the Most Merciful, nothing is impossible as you permits.. I am not a good servant, I am with sins and regrets, I never stop hoping for your forgiveness, guide and chances for me to change for the better, with your mercy I am begging, I wish to deserve this piece of good news..shall I never felt any burden with the bundle of joy but will make use for the greatest good in life...Aamiin

Wednesday, September 14, 2011

THAT FEELING...


Siapa ada soundtrack di atas?

SUPerb!!!

Memang selalu saya ketinggalan..dah 5-6 tahun pun berlalu..thanks to my other half, I will cherish this although I am very late!

Sebenarnya saya ada dengar daripada hubby pasal cerita ni, pasal lagu dalam cerita ni, tetapi selagi tak tengok sendiri memang tak akan tahu, dan selagi tak tengok sendiri maka tak rasai cerita ini, memang tak 'feel' sangat dengar soundtrack yang laku ni.

Entah macamana terbeli dvd drama ini baru-baru ni, dan mula-mula nak periksa dvd kalau-kalau tak elok, dalam pada tengok sikit-sikit tu pun hati dah terpaut! Lepas tu mencari soundtrack bagai nak rak memang dah habis dan dah tak cetak lagi..maklumlah dah berzaman..

Berhari-hari tidur awal pagi dibuatnya, 3-4 episod sekali layan lepas tu teringat-ingat. Ish dah lama betul tak rasa mabuk cerita macam ni..pernah tak rasa cerita kat tv tu macam cerita betul dan terasa macam kita ada dalam cerita tu? ... :) tu yang jadi teringat-ingat, tetiba nak senyum, tergelak..pendek kata asyik nak cakap pasal cerita tu je..memanglah kami macam tak berapa ada mood nak tengok cerita lain sejak dua menjak ni..dalam perbualan tu mesti ada terselit topik pasal cerita ni.

Hmm..kalau bunyi macam dahsyat sangat ni, apa kata cubalah tengok sendiri. Dapatkan di kedai dvd yang ada banyak jual dvd cerita korea, jepun, cina dll...walaupun saya yakin ramai dah pernah tengok dan tahu cerita ni..mungkin dah basi..sebab dah keluar tv pun..

Ya, ini drama bersiri Korea..walaupun saya bukanlah peminat K-Pop ke, KBS ke..apa-apa hiburan seumpama, tetapi yang ini sangat memuaskan hati! Sebenarnya saya tak kisah dari mana ke siapa ke..janji jalan cerita & dialog, lakonan, pemandangan dalam drama yang terbaik, tambah pula ada lagu-lagu yang menarik..semua itu yang melekap dalam ingatan ni pasti buat saya mencari dvd dan soundtracknya!

Nak tahu apa yang benar-benar meninggalkan kesan di jiwa.. :)
Perkembangan watak hero dan heroin yang sangat-sangat baik, tanpa kita sedari daripada selekeh dan kelakar menjadi sedih dalam lucu kemudian sedih dalam suka kemudian sedih kemudian, suka, daripada sombong dan angkuh kepada prihatin dalam bengis, lucu dalam benci, sedih dalam terharu, sedih dan suka dan terkilan dan kombinasi keduanya wujudlah hubungan yang bermula atas tujuan mempergunakan, terdesak dan terpaksa.. menjadi persahabatan yang unik kerana ikatan rahsia dan lakonan persaudaraan yang menjadi benar-benar mengeratkan lagi dan kerana hakikatnya mereka bukan bersaudara maka perasaan kasih dan ambil berat membawa kepada hubungan yang tentu anda semua maklum..tidak mampu dibohongi dan dilakonkan, dinafikan atau diatasi oleh sesiapa pun!

Wahh..terasa seperti menjawab soalan periksa Sastera..walaupun tak pernah ambil subjek ni.

Inilah MY GIRL.. (GADISKU..kalau ada yang nak terbitkan versi Malaysia la)

Lee Da Hae sebagai Ju Yoo Rin
Lee Dong Wook sebagai Seol Gong Chan
Lee Joon Ki sebagai Seo Jung Woo
Park Si Yeon sebagai Kim Seo Hyun

Mengisahkan Ju Yoo Rin yang ceria dan pandai berhelah, hidup merata tempat kerana lari dari pemiutang ayahnya namun sentiasa berusaha menolong ayahnya. Bertemu dalam pelbagai situasi yang janggal dengan Seol Gong Chan seorang pengarah urusan hotel terkemuka juga pewaris tunggal yang sangat bijak, tegas dan serius.
Lantaran desakan keadaan yang perlu mencari sepupu perempuan yang hilang/putus saudara sebagai memenuhi permintaan datuk yang tenat, lakonan persaudaraan mereka bermula dan datuk kembali sihat dan ceria!
Ju Yoo Rin juga bertemu teman Gong Chan, Jung Woo yang tidak lagi kaki perempuan setelah jatuh hati padanya.
Gong Chan pula kembali dirayu bekas teman wanitanya Seo Hyun yang telah meninggalkannya 2 tahun yang lalu.
Ju Yoo Rin menepis perasaan Jun Woong menyedari hatinya terpaut pada Gong Chan dan menyangka ianya pasti bertepuk sebelah tangan cuba menyembunyikan di sebalik lakonan sebagai adik sepupu yang sayangkan abangnya. Manakal Gong Chan pula kemudiannya menyedari hatinya memang tidak boleh kembali kepada Seo Hyun.. tanpa Yoo Rin sedari Gong Chan merasakan perasaan yang istimewa terhadap Yoon Rin juga menyembunyikan di sebalik lakonan kasih sayangnya sebagai abang sepupu yang sememangnya benar-benar kerana dia kasih!

Tuesday, August 9, 2011

HATI MEMANG UNTUK DIUJI



sungai mengalir tenang atau deras tidak terduga

Hidup ini penuh kejutan. Sebagai manusia kita sentiasa ditimpa bermacam jenis perasaan yang tercipta untuk kita, sedih, marah, suka, terkilan, risau..dan banyak lagi. Kalau hidup ini tegak saja, tanpa kejutan, macam tak berguna pula pelbagai perasaan tu kan..datang pula perasaan bosan..dan Allah sama sekali tidak mahu kita bosan dengan kehidupan..mati akal nanti..makanya benarlah setiap yang Allah jadikan itu berSEBAB.

Pagi ini menerima berita perginya seorang bayi yang baru dilahirkan tak sampai 2 minggu yang lalu. Ibu ayahnya aku kenali, aku melihat ibunya mengusungnya dalam perut saban hari menanti detik kelahiran. Dia lahir bersama komplikasi dan sejak itu bertarung nyawa, dan malam tadi Allah menjemputnya pergi.

Hati yang paling diuji kekuatannya, kekentalannya..tentulah ibu ayahnya..ibu terutamanya yang masih terasa pedih luka pembedahan dan harus meneruskan tempoh berpantang tanpa anak di sisi. Renungkanlah sebentar, bagaimanakah rasanya..bolehkah kita betul-betul rasa sepertimana dia rasakan? Berat lagi bahu memikul..kita hanya mampu memandang.

Namun di sinilah kita boleh menarik nafas, menghembus perlahan sambil mengenang kembali segala macam ujian yang datang menguji hati kita pula, mungkin kita rasa sangat terbeban dan orang lain tak tahu bagaimana rasanya, ya betul..tetapi kita juga tidak akan tahu bagaimana rasanya berada di tempat mereka yang menghadapi situasi lain pula.

TTC..menguji hati menanti dan menanti sesuatu yang belum ada..dan kisah ini pula tentang ujian hati tatkala sesuatu yang sudah diberi diambil kembali..

Setiap satunya perit, pedih..namun berbeza rasanya. Yang perlu hanyalah kekuatan menghadapi, agar semuanya terasa mampu dilalui dan sama sekali tidak berperasaan buruk terhadap Yang Maha Mengetahui, yang lebih mengetahui apa yang terbaik.

Usaha tanpa jemu, doa tanpa serik, bertawakal padaNya penuh kepastian yang Dia akan menunaikan.

Monday, August 1, 2011

"checkmate" berakhirnya satu percaturan

Masa baru saja perlawanan bola sepak kelayakan Piala Dunia 2014 berakhir buat Malaysia, terasa penuh dan meluap-luap yang hendak dituliskan dari dalam hati ini. Namun kesibukan membatasi dan selera pun kurang, memandangkan yang nak ditulis bukanlah satu perkhabaran indah.

saat-saat harapan bersinar, rembatan padu dari Safee minit ke-57 
Buat pertama kalinya aksi Harimau Malaya tidak ku tonton sampai habis, sebab terasa seram sejuk nak demam! Punyalah takut dan tak sedap hati..psiko betul..rupanya ada jiwa patriotik dalam diri. Sebenarnya lebih kepada sakit jiwa menonton aksi pemain lawan yang sangat-sangat ketara hendak melengahkan permainan. Berapa banyak kali jatuh daaa.. yang tak tahan tu tak bersentuh pun boleh jatuh tak bangun seolah-olah dilibas ribut taufan ataupun terperosok dalam lubang. (boleh la kot kalau nak berlakon tapi tolong nampak asli sikit dan jangan banyak kali sangat ok). Walaupun kemasukan Ahmad Fakri di saat-saat akhir dan malangnya dapat pula kad merah, namun puas hati melihat dia menolak keluar sang kapten pihak lawan yang tersengih sambil melenggang kangkung keluar padang. Aksi paling tak tahan ialah aksi penjaga gol sakit kepala yang berlangsung beberapa episod. (rasanya tak nampak pula ada apa yang berlaku).

Dulu, kita berada pada posisi yang sama ketika membawa bekal 3-0 di Stadium Gelora Bung Karno. Masih sama mahu mempertahankan agregat di samping cuba menambah gol, tetapi tak ada pula adegan tergolek dan diusung keluar dan kemudian masuk balik macam tak ada apa-apa pula. Kalah atau menang itu adat, tetapi mana satu pun biarlah bermaruah. Kalau kalah, biar orang bercakap tentang kehebatan kita mencuba untuk menang dan bukanlah tentang kelemahan kita membiarkan diri tewas. Kalau menang pula biarlah ternyata ketajaman skil dan keserasian pasukan menjadi bualan, bukan cara menang jadi bahan kutukan pula.
kalah bermaruah-perjuangan yang bermati-matian
kecewa dalam kepenatan
Yang indah di mata dan kekal di hati pada malam itu tak lain melihatkan aksi penjaga gol kita yang sangat sibuk, ya dialah yang paling sibuk sebab gawang kita acap kali jadi sasaran termasuk pelbagai percubaan satu lawan satu yang merbahaya, bola dari kaki lawan yang sedang meluncur pun pun masih boleh ditangkapnya. Walaupun bolos satu gol juga akhirnya, dalam kecewa sangat berbangga dengan kesungguhan penjaga gol kita ini.

Desas-desus yang tidak sedap didengar, ada pula bunyi-bunyi mengatakan pemain kita "dibeli" untuk kalah. Aduhh janganlah begitu hendaknya. Anda semua rata-rata masih muda, teruskanlah berjuang untuk negara dengan setulus hati, jangan ada godaan yang meruntuhkan jati diri. Terlihatkan sebuah foto penyerang kita di akhbar yang tidak dapat turun beraksi kerana cedera, sedang duduk sebagai penonton selepas habis perrlawanan tempoh hari dengan muka yang basah kemerahan, terasa terharu. Terasa ada rasa yang tebal dalam dirinya untuk berbakti pada negara.

Apa pun Harimau Malaya, jadikanlah ini satu titik permulaan untuk merenung kembali di mana silapnya. Ke mana perginya taring dan kuku yang merangkul gelaran Jaguh Asia Tenggara. Rata-rata penonton mampu menyatakan di mana silapnya secara kasarnya. Usahlah kita menunding jari kerana nasi dah pun jadi bubur. Tapi tak salah untuk menunding jari sekarang sebelum perlawanan seterusnya nanti. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Perhatian rakyat sudah kembali terarah kepada anda, sang Harimau Malaya kerana kesungguhan dan kemampuan yang telah dibuktikan. Terserahlah kepada anda untuk membawa momentum itu terus tingi sejauh mungkin. Yakin Boleh! (September detik bermulanya saingan skuad Olimpik pula)

Posted Image
         
sumber foto: http://www.harimaumalaya.com/, berita harian online, utusan malaysia online, harian metro online & kosmo online

Monday, July 25, 2011

'GOL' BERAPA DATUK HARIMAU? :)

SAFEE meraikan gol pertama Harimau Malaya ke atas Singapura.
sumber daripada: http://www.bharian.com.my/bharian

Aduuhhh! Sabtu lepas merupakan hari paling panjang dirasakan, dari pagi tak sabar nak malam untuk menyaksikan Malaysia lawan Singapura, semuanya serba tak kena. Hati pun tak berapa sedap, maklumlah pasukan sana tu ada 5 orang pemain import yang tentunya ada kelebihan fizikal dan macam-macam lagi, padang tiruan lagi (hmm tak boleh ke ada peraturan jenis padang yang standard?)

Bangga rasanya sebab pasukan kita 100% tanah tumpahnya darahku di Malaysia. Kita cubalah sedaya upaya kita berbekalkan jiwa anak bangsa, tak perlu nak sumbat ramai-ramai pemain luar (tak kiralah dah jadi warganegara pun) hmm, padaku terasa kurang kelas bila wakil negara tetapi tak macam orang negara tu pun.. :)..kelirunya!
Alangkah baiknya kalau FIFA ada peraturan baru..untuk pasukan negara mesti 100% asli termasuk jurulatih..bukan untuk bola saja tetapi untuk semua sukan pun bagus juga. Kalau nak pergi berkursus dengan orang luar tu bolehla..tetapi lepas itu mesti balik buat sendiri!

Kalau kelab tu tak kisahla, nama pun kelab..nak sumbat pemain daripada seluruh dunia pun tak jadi hal.
Sebab kelab pun berdana daripada hartawan, ada duit, boleh adakan pasukan yang hebat, kemudahan yang baik, latihan yang cukup. Negara pun sama, maksudnya kalau ada peruntukan lebih pasti boleh adakan latihan lebih intensif dan sebagainya, tetapi pokoknya orangnya biarla asli, lambang budaya negara.

Dipendekkan cerita, igauan ngeri menjadi kenyataan bila pasukan kita kalah 3-5 dan kehilangan kapten pasukan yang bakal duduk di luar padang untuk 2 lagi episod perlawanan.
Rasanya patut dapat kad kuning saja, sebab ternyata bukan satu serangan sengaja, sungguh aku terkejut dan kecewa memandangkan kapten kita itu nadi pasukan, dan dia pula bukan jenis yang biasa dapat kad, sekali dapat terus merah...rasa tak boleh nak terima!

Padaku, gol-gol kita semuanya cantik, Safee tetap terus tidak menghampakan namun sayangnya kita acap kali menghadiahkan peluang gol kepada lawan dengan penalti dan sepakan percuma, tolonglah elakkan! Diyakini asakan mereka yang kalau tidak dihalang mungkin tak dapat melepasi pintu gol pun, berikan saja tekanan agar rembatan tersasar.
Kalau dihalang mulalah dapat sepakan percuma dan mulalah suhu badan penonton naik mendadak :(

Ingatlah wahai pasukan kebangsaanku yang anda telah gah mencipta kejayaan menewaskan Indonesia tak sampai setahun yang lalu yang pada mulanya membolosi anda 5-1. Ketika menjulang kejayaan itu, anda semua kelihatan begitu bersepadu, gah bertahan dan berbisa menyerang! Sarung tangan penjaga gol pun macam ada gam saja..sepakan penalti pun masuk dalam genggaman. Janganlah lupa yang anda adalah pasukan itu, bukan orang lain, ya..andalah yang kami harapkan. Tumpaskan Singapura bersama keangkuhan mereka;
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BennetyakinSingamampuulangikemenangandiKL/Article/index_html


Terasa senak membaca tulisan artikel itu, geram pun ada, risau bertambah berganda!
Yang paling penting beraksilah dengan penuh tenang dan terkawal, bijak dan bersepadu, bersefahaman dan penuh semangat, lincah dan ligat (tiru habis-habisan Van Persie dan rakan-rakan yang dah pun tunjuk contoh depan mata).

Ku sedar ku hanya mampu berbicara, bukan aku yang main kat padang tu.. namun doa dan harapan penyokong Harimau Malaya pasti tetap mengiringi.

GOL berapa Datuk Harimau?

"3-0!!! roaaarrrrrrr
Malayan Tiger in the water.
sumber daripada: http://en.wikipedia.org/wiki/

Tuesday, July 19, 2011

TTC

TTC maksudnya Trying To Conceive..hmm ya ada istilah untuk itu..makin lama makin meluas penggunaan singkatan tu, sebab apa?

Sebab bukan senang sebenarnya nak dapat..dan semakin ramai yang secara positif mengambil inisiatif bagi mencapainya...berkongsi pengalaman dan bertukar pandangan.., ya mungkin yang senang dapat sedang menggeleng kepala sebab tak setuju..tetapi rasanya kalau dihitung-hitung memang bukanlah mudah kan..kalau rasa-rasa susahnya nak dapat kerja..fikir semula..atau susahnya nak dapat makanan..fikir semula.. sebab tu tak ada istilah Trying To Find Job atau Trying to Get Some Food..

Semua jenis rezeki pun bukanlah mudah nak dapat dan memang kena berusaha ke arahnya, lepas tu berdoa dan bertawakal pada Allah yang memberi, dan yakinlah Dia akan bagi..jangan ada sekelumit pun persangkaan buruk (hmm mesti tak ada juga lagi/ya ke boleh dapat) walau entah berapa banyak usaha dan doa sekalipun (mesti yakin yang kali ini tak sama, kali ini dapat!)

Memang tak dinafikan ada orang yang tak akan guna istilah TTC dalam hidup dia. Mungkin ada perkara-perkara lain pula yang dia perlu 'try harder', biarlah dia saja yang tahu. Tak perlulah kita nak siasat samada hidup ini sudah cukup adil untuk semua orang. Yang penting bersyukurlah dengan apa yang ada. (tetapi bukan untuk rasa serba cukup dan berhenti berusaha) Selalu gunakan perkataan sekurang-kurangnya.

Sekurang-kurangnya suami saya setia dan sanggup berkongsi suka duka. Ya betul, melalui pandangan mata dan hati saya, kebanyakan hamba Allah yang diuji dengan pergelutan TTC ini, bersuamikan hamba Allah yang sedemikian, tak perlu nak Trying to Work Marriage Out.... Tekanan dek kerana TTC tentunya ada, namun rasanya lebih menguatkan hubungan kerana hanya aku dan dia yang mengerti dan tentunya Dia lebih lagi.

Kalau kita yakin dan terus kuat berusaha, tak akan ada istilah 'the clock is ticking'..lantaklah dah 40 pun, sebab kalau Allah nak bagi, tak ada yang mustahil. Jadi tak perlulah kira dah berapa lama kahwin, dah berapa tahun cuba, buat rawatan, dah berapa umur tahun ini...nak banding dengan orang lain lagi.. :(  yang penting terus-terusan berusaha. Mungkin Allah sedang mengukur ketekunan, keyakinan dan kesungguhan kita sehingga sampai tahapnya Dia berpuas hati untuk memberi ganjaran yang datang tanpa diduga.
'Miracle Does Happen in a way only Allah knows for what reason'



                                       

Monday, July 18, 2011

THE EPIC ENDS here

 I would love to chat about them all but just to recap those momentos from these posters for now...


http://movies.yahoo.com/movie/1810004624/video/25911537#25639231

The long awaited conclusion has finally arrived and it is SUPERB!
Well, I don't know if you are not following this epic adventure of the wizarding world but if you do..no matter if you had actually started not from thr first chapter (that would be me), you will immediately retrace back the copies of DVD, get yourself all the informations and begin your journey as a FAN! Or might consider to enroll for Hogwarts!

They grow up in the film and so do all the fans!


 

     


all sources: http://movies.yahoo.com









Tuesday, July 12, 2011

pUas hATi


View ImageView Image
        drama bersiri yang penuh impak                             penyudah di layar perak
sumber imej daripada http://images.search.yahoo.com/search/images

Lama juga tunggu bersiaran di TV, rupanya tak akan muncul di rangkaian 480. Tunggu keluar DVD, pasti nak satu, sebagai pelengkap koleksi DVD drama bersirinya...hampa lagi.
Manalah perginya filem yang mengutip hampir 5juta ini?

Akhirnya ia muncul di http://www.tonton.com.my/
Kenalah mendaftar dulu dan kemudian belilah kredit, ada RM10, 20 dan 50.
Boleh juga beli drama bersiri, video, rancangan-rancangan lain.

Bagi filem ini, kena bayar 10 kredit = RM10, dan dapat melayari di web selama 48jam.
Boleh ditonton bila-bila, nak ulang-ulang sebab nak dengar lagi dialog yang menarik ;) pun boleh..tarik saja kursor durasi ke belakang sedikit.

Pada mulanya, saya dengar orang cakap tak sehebat drama, tetapi ada juga yang awal-awal dah berendam air mata, ada juga yang dah jangka Nur akhirnya dengan Aidil (alamak, pengakhiran yang tak kena dengan karakter Nur yang sangat setia tu)

Biarlah tengok sendiri, akhirnya puas hati!!!
Sinematografi sangat indah!!! Nak bagi 5 bintang.. layak rasanya kalau dapat masuk pencalonan anugerah antarabangsa untuk filem luar terbaik.
Lakonan pelakon semua tetap seutuh pembawaan karakter dalam drama bersiri malahan lebih hebat sebab lebih banyak emosi yang mereka nak kena mainkan.
Jalan cerita pun terbaik, tidak terlalu boleh dijangka, tidak juga terlalu memeningkan sampai tak masuk akal..pendek kata cukup ramuan, pada mulanya banyak nak tanya terus tak jadi tanya :)

Antara mesej penting; kematian itu pasti, cepat atau lambat saja..nak mati bersama pada ketika yang sama..kalau Allah nak bagi..dapatla..kalau tak dapat..kena tunggu dulu..yang tinggal pasti menyusul juga nanti..sementara itu kena teruskan hidup!

Yang paling penting, tengoklah sendiri!

Dialog yang sukar dilupakan..banyak.. kalau tonton tengah-tengah malam, jawabnya mimpi kat tengah bendang dan padang pasir la selepas tu :)

Selamat Metonton.com.my!











































































Monday, July 11, 2011

THE ARRIVAL OF THE GUNNERS!!! ..am speechless for now :)

                                          sources from: Arsenal.com

WELCOME TO THE LAND OF THE FAMOUS MALAYAN TIGER.....

Wednesday, July 6, 2011

rezeki satu amanah

Kejadian kembar perempuan berusia 3 tahun menjadi mangsa kebakaran di rumah mereka sangat memilukan.

http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=584335

Terutamanya bagi pasangan yang susah nak dapat anak, masih terus mencuba dan belum berhasil, kisah sebegini pastinya lebih menyayat hati. Cubalah bayangkan kalau kehilangan sesuatu yang sukar diperolehi.

Kehilangan sebenarnya lebih PERIT daripada ketiadaan. Kalau dah tak ada, macamana pula boleh hilang kan?

Memanglah ajal, maut, rezeki semuanya di tangan Tuhan. Namun, semua yang Allah berikan adalah satu amanah. AMANAH sebenarnya sangat berat. Oleh itu, janganlah berputus asa atau merungut bila belum ada rezeki (belum diletakkan amanah di bahu), takut tak tertangggung, semuanya akan dipertanggungjawabkan..dan Allah Maha Mengetahui keupayaan kita.

Dipendekkan, bagi yang dah diberi amanah, pikullah sebaiknya, ketentuan Allah itu pasti namun kita sebagai pemikul amanah kena berhabis usaha dalam menjalankan tanggungjawab.

Bagi yang belum diberi amanah, teruslah berusaha dan berdoa semoga kita terpilih, dan secara positifnya, lebih lama kita berusaha, lebih banyak masa untuk menyiapkan mental dan fizikal, rohani dan jasmani!


"Life is a journey, you won't know how far it will take you, the worthiness along the way that matters"