Lilypie - Third Birthday

Lilypie - First Birthday

Monday, October 10, 2011

TERKESAN

'Tak siapa di antara.. kita di dunia..memilih jalan hidup yang derita...'

'Namun begitu..aku tabahkan semangat...biar waktu merawat segalanya..'

Lirik lagu Luka Dilukai

'Ku sedar ku tak seberapa..jilka dibanding mereka..yang jauh lebih megah dari diri ini'

'Atau mungkin cinta.. sebegitu hanya.. kisah dongeng saja..'

Lirik lagu Kisah Dongeng

Ada banyak lirik lagu yang terkesan di hati selain melodinya yang indah..apa sebab terkesan di hati?

Ada yang seperti ada kena-mengena dengan diri sendiri, ada juga yang tanpa disedari begitu dihayati sampai terasa macam ada kaitan pula.

Lirik kat atas tu keduanya tentang rasa kecewa dengan hidup..namun yang satu tu kembali bangkit untuk keluar dari rasa kecewa, lagu yang satu lagi pula hanya berbaur harapan dan masih tak pasti samada hasrat mampu tertunai...hmm nak cakap pasal apa ni?

Nak cakap pasal motivasi diri. Siapa kata tak perlu motivasi?

Perlu..sebab hidup ini berbukit-bukit, ada turun naiknya..kalau tak berapa curam mungkin tak perasan..tapi kalau menjunam ke bawah dan mendatar.. belum nampak laluan mendaki semula..tentulah kena ada motivasi diri untuk bangkit..

Tak apalah kalau tak semua orang faham...bahawasanya tak ada siapa pun nak pilih jalan duka dan derita kan...mungkin lambat-laun nanti fahamlah..
Nak cerita pun tak guna, kena menurun dan mendaki bukit sendiri barulah tahu..

Bila saat di puncak ingatlah orang yang di bawah, supaya kita beringat di samping bersyukur dan juga yang penting cubalah memahami keadaan orang lain..kalau boleh tolong..tolong..sebab kita mungkin akan berada di situ juga nanti..

Bila saat di bawah pula, ingatlah orang yang di atas, supaya dapat kita teladani...cubalah juga faham keadaan baiknya mungkin ada juga buruknya..supaya kita tetap bersyukur walaupun kita di bawah..


Walau apa juga keadaan sekalipun, berusaha itu wajib..tapi hasil dari usaha itu kita wajib redha dengan ketentuan Ilahi..kalau berjaya, jadikan teladan dan bersyukur dengan keberkatan usaha kita..kalau gagal..tak bererti kita silap, mungkin belum cukup sempurna..jangan mengalah..

hmm..tak salah menyediakan payung sebelum hujan..'prepare for the worst'..tapi tak perlu fikir sangat yang hari pasti hujan, atau fokus sangat pasal nak bawa payung...bawa tetap bawa namun hati sentiasa yakin hari ni pasti bersinar terang buatku!


No comments:

Post a Comment