Lilypie - Third Birthday

Lilypie - First Birthday

Monday, December 24, 2012

it's already 3 months

As the title says, yes, I have safely delivered my son 3 months ago, Friday the 21st just like today.
Alhamdulillah everything went smooth though through c-section due to my polyhydramnios (excess amniotic fluid), baby was also lying oblique, my tummy was physically slanting. There was also change of DR 2 dyas before delivery due to conflict in opinion and the abesence of my doctor who has been monitoring me since week 11. I was actually diabetic, so that cause the poly and also making my baby difficult to engage. Plus, my baby turns out big and my space is not so leisure for him to find the right path for labour. But again, after all, everything turned out well. I think I will write about my Delivery Day later!

fresh from the womb

Friday, August 17, 2012

BERKORBAN APA SAJA

Ramadhan sudah hari kedua terakhir ni, esok orang tengok anak bulan tapi ikut hisabnya Ahad ni dah RAYA.

Catatan tempoh hari aku selamat menempuh Ramadahan bersama si kecil dalam perut ni, gigih bangun sahur setiap pagi, masak nasi dan lauk jam 4 suku demi bekalan tenaga yang berkhasiat dan segar untuk si anak terutamanya, diri sendiri dan suami. Berbuka memanglah membeli tapi sedaya upaya membeli dari penggerai yang kami dah biasa, nak elak keracunan yang bukan-bukan.

Namun, pada pagi sahur hari ke-14, dan aku telah tidur agak lewat malamnya, jam 12 lebih..kiranya baru 4 jam lebih tidur dah pun bangun, aku rasa sakit perut, bukan sakit perut memulas tetapi tegang! Rasa seperti semalaman bersukan setelah lama tak bersukan.

Bila dah mula berdiri memasak di dapur, alhamdulillah tak rasa sangat. Selesai makan, sambil nak bersiap pergi kerja, memang rasa berbelah-bagi nak pergi ke tidak sebab sakit, tak selesa, tak pernah ku rasa. Berterusan dalam perjalanan begitu...hampir nak bawa kad hospital (oh ya dah nak masuk 31 minggu tapi tak sempat siap beg lagi) tapi tak bawa, semalam pun hampir nak ke hospital sebab sebelah pagi rasa anak kurang aktif...tapi sebaik tengahari, dia seperti biasa..alhamdulillah.

Dalam perjalanan ke pejabat memang on off rasa sakit tu dan seperti menular ke bahagian bawah rasa kejang macam nak haid! Ah sudah...bila tanya kakak pun gayanya tak macam braxton hicks sebab kerap sangat dan rasanya agak ekstrem.

Masuk pejabat juga, suami pergi mesyuarat sekejap..aku pun ada hal sikit...pergi berbaring pun sakit sungguh...tidur pun tak lena...semua yang memerhati memang nampak gaya aku nak bersalin!
Suami datang ambil dan bawa ke hospital menjengah tengahari. Sempat berjumpa Dr ku tanpa temujanji dan aku ditahan kerana dikhuatiri PRETERM LABOUR!

Aku dan suami masing-masing berpandangan, terlalu banyak yang bermain di fikiran kami.
Aku masih sakit lagi! Tapi anak aktif sekali...alhamdulillah. Dan, melalui imbasan, kepala anakku dah berpusing ke atas, sebelum ini memang di bawah. Kasihan ankku, mungkin dia pun bimbang uterus ku ber kontraksi sedangkan dia belum boleh keluar berdikari!

Aku diuji dengan mesin CTG sebanyak 2 kali dan semasa yang pertama memang sambil aku didatangi kontraksi yang kerap sampai terpaksa amalkan kaedan pernafasan orang nak bersalin! Seriau!

Memang terlukis di graf akan kontraksi ku yang kerap tapi bagi degupan jantung anak sangat baik sekali, cuma kekadang dia dalam mood malas atau ngantuk hehe.

Kali kedua, hasilnya lebih baik, masih ada kontraksi tapi kecil dan aku tak rasa pun sangat.

Aku juga disuntik ubat tahan kontraksi selain makan, dan disuntik 2 kali sehari seminggu ubat mematangkan paru-paru anak...kalau-kalau dia mahu lahir juga pramatang. Dr meletakkan minimum 34 minggu usia untuk itu berlaku sekurang-kurangnya. Duhai anak, tunggulah 37 minggu-40 minggu ya..mama sabar menanti saat itu asalkan kamu cukup sihat, matang dan sempurna nak. Mama tak mahu kamu lama ditahan di hospital dalam kotak sempit yang panas dan dicucuk macam-macam.

Kini, sejak hari itu, puasaku masuk buku 555. Lebih lama daripada kebiasaan didatangi haid.
Baru aku perasan sejak puasa kakiku yang bengkak dah jadi sangat kurus dan orang pun tegur aku nampak susut, memang ditimbang di hospital pun beratku turun 1.4 kg. Anakku seberat 1.2 kg semasa berusia 30 minggu. Sungguh aku rasa aku mampu, aku ok berpuasa.. :( Rupanya tidak...mungkin. Tak pastilah kenapa, mungkin juga sebab aku galak makan bendi dan minum air kelapa puasa ni yang mungkin aku tak tahan ambil cepat sangat (aku tak makan sebelum ni).

Menuruti nasihat jururawat, mak, kakak, suami, ramai lagi...aku nekad tak puasa dah...makan dan minum cukup-cukup demi kandunganku, alhamdulillah pemeriksaan terakhir, berat anak dah masuk 1.8kg semasa hampir 8 bulan dan beratku sudah naik 200g. Rasa lebih bertenaga, tiada lagi kontraksi sejak dirawat hari pertama, teruskan makan ubat dan cucuk seminggu sekali.

Raya, memang tak ke mana, dah dirancang begitu sejak ditahan 2 hari di wad sebab ada DISCHARGE sewaktu kandungan 5 bulan. Alhamdulillah, bukan bleeding, tak ada apa, Dr mahu
berwaspada dan memantau keadaanku saja. Dan ibu ayahku jua ada di sini, dapatlah aku tetap beraya bersama.

Pertama kali aku tak berperasaan sgt nak raya sebab dah tak puasa lama..makan macam hari biasa hehe tak pernah aku begini kalau waktu tak puasa sebab haid, juga sebab tidak ke mana-mana, pertama kali beraya di KL, dan aku kini tak berada di rumahku sebab nak sedia dekat dengan hospital...jadi feel tu lain sikitlah..baju raya ala kadar...kueh langsung tak tempah. Tapi apa pun, yang bermakna, aku di sini dengan suami di sisi, mengharungi saat susah senang bersama dan terima kasih kepada kakak yang sudi menjagaku, kami yang tak berpengalaman ini.

Duhai anak mama dan abah, teruslah bertahan, sihat dan sempurna ya nak, lahir cukup masa, matang dan mudah, mama tak putus-putus berdoa, pada Allah kita bermohon. Mama dan abah sangat menyayangimu! Ya Allah, tolong kabulkan doa kami, mohon semua baik saja...amiiinn.




Wednesday, July 25, 2012

The experience

30weeks-Google Image
Alhamdulillah, I am going into 30 weeks this coming weekends Insya Allah.

And alhamdulillah, as for the past 4 days of Ramadhan and today is the 5th day on the way,
I am still holding on to complete my fasting.

I was quite nervous before, to go thorugh this, wondering whether I am capable to do it with
this little kid inside, don't want to trouble this baby.

But, the experience was and still am great. I feel as usual fasting, only bloated, windy, gassy abdomen on
the first day morning that settled hours later and yes today I do feel slightly the same. Probably due to
my watermelon eating last night, though not so much.

However I noticed my quite difficulty to pass motion. Am I lack of water? Or the constipation has arrived?
I really hope to improve on this. Any advise?

I have also experienced harder kicks and rolls inside me lately. It is such an experience. Sometimes when
I feel silence, it freaked me out cos when i feel the movement, it is so alive, don't want to stop. But as the doctor says, babies like us have lazy moments too.. :)

Thanks Allah for giving me the experinece, thanks Allah from the moment the pregnancy test finally be positive, and at that time, I was not much expecting unlike my hubby...that's another story...to be continued.

To all TTc ian out there, I have been there and I know just exactly how the rollercoaster is.
Keep on trying and praying, positive minds and enjoy every bits with dear hubby cos everything happens for a reason. :) Allah knows BEST. 

Monday, July 2, 2012

fasa baru kah?

Alhamdulillah, dah menjangkau 6 bulan setengah...menghampiri trimester ketiga.

Sejak dua menjak ni, tahap keletihan yang amat sangat. Juga rasa seperti pedih ulu hati, berangin semacam dah kembali semula...sampai senak perut kekadang, sebaik selepas makan.

Memang tak dinafikan saiz perut yang membesar mungkin menyebabkan tolakan asid ke atas, keluarga saya ramai yang cakap saiz perut ni macam dah 30 minggu lebih...

Tidur ok saja, kecuali ada dibangunkan nak ke bilik air sesangat. Tapi siang tu letih melepek...harus digagah bangun buat apa-apa, atau keluar ambil angin, cuci mata...

Makan memang nak..lapar..tapi senang senak, berangin...

Kaki bengkak dan 'muscle cramp' pada betis tu dah lama...on off..

Sakit-sakit badan..ye, terutama bangun pagi terasa seperti baru lepas bersukan, terasa berat satu badan..
On off rasa lenguh belakang, pinggang dan pinggul.

Semoga ini semua hanyalah petanda biasa melangkah ke fasa baru, semakin membesar dengan sihat sempurna anak dalam kandunganku, tiada yang lain...amiinn.



Wednesday, June 13, 2012

The Placenta

Here is the situation about Placenta; 
The difference between usual and other way round.


About Placenta Previa, there are three types;

The placenta is not blocking the canal opening.

The placenta is blocking the canal opening in a slight manner.

The placenta is totally blocking the canal opening.


The reasons I am sharing this is because during my latest visit to gynae,
seems from the abdominal scan, my placenta is not being on top of the uterus.

While my baby is already with the head downwards, the placenta is staying besides.
At  23 weeks, I have not formed lower segment, the smaller rounded part of
uterus where head stays. (refer the image)

Therefore, it is still beyond conformation the type of PP I am having any there
are still chances of not having PP.

This is beacuse as lower segment forms following the growth of baby and uterus,
most of the time, the placenta will be pushed up by the stretching of the
uterine wall growing.

This positioning of placenta has been fixed since the implantation
of embryo. There is no solid reason. There is no way of it detaching
and moving elsewhere.

It will stay there. Only the stretching can push it further away from blocking
the birth canal opening.


What TO DO?

Watch out for any bleeding, signs of bleeding with or without pain.
Frequent prenatal care is necessary as this could harm both mother
and baby if not given early action.
Bed Rest or Hospitalization could be the last resort if there's bleeding.
THE MOST IMPORTANT IS CLOSE MONITOR BY GYNAE.
Later, baby will be taken out through C-Sect.


The HOPE

I read that most of the cases will solve by itself with the placenta
move upwards further from being PP as pregnancy progresses.

The WORRY

10% of PP have the risk of being Placenta Accreta where the
placenta has been buried abnormally deeper into uterine wall
which could cause life threatening haemorrhage/hysterectomy (na'uzubillah).

The FACT

Most PP is with mother carrying boy.
Most PA is with mother carrying girl.

The PRAY

Please Allah protect me from PP even worse PA.
Let the low lying placenta I am currently having will turn out not PP soon..amiiinn.
Please pray for me ya.



Images: Yahoo Image




















The Second Part

It is already 2/3 of the second tri alhamdulillah. Insya Allah by mid July, I'll be in my last tri.
It has been much better since month 4 in terms of nausea, bad taste of the tongue, bad smell sometimes, and no mood to think of other than lying down n rest or cover mouth and nose.
Also, the urge to eat like every 2 hours has been reduced, yeah I can wait until proper lunch and sometimes
proper dinner (usually need to have slight makan petang).

What I feel at the moment is tired. Sometimes I really need to lie down and sleep and really sleep cos the feeling of sleepy is so bad. Then, I can't just eat bread in the morning or I'll go crazy two hours later.
I need heavy carbo breakfast such as rice, meehoon, mee etc.
Lunch, yeah hard to say no to rice and a lot!  Nasi separuh is not a wise option anymore.
I am already hungry by 12 noon.

Dinner, it should be by 8pm or else it's the uncomfy feeling in the tummy.
It's rice again, and I just need to add more and more rice.
The hunger is difficult to satisfy, I really feel I am eating for two!
I do love rice and eat quite some all this while but this time the urge is different.
It is not so much about apetite or desire but the URGE.
My little kid needs nutrient to grow and grow, yeahh I have to make sure about that.

What else? I do have the mood to do other things other than lie down much better than before, but since I am soooo tired at times, I just could not be bothered even to watch TV.

The eagerness to meet the little one has grown more, and also the worrying part as a mother. I worry what I put in my mouth, what I swallow, what wiil be given to my child inside. The world is full with germs, poison and all sorts..people smoking, coughing, sneezing, the so unhygienic world we live in.
I am sort of paranoid mother to an unborn child.

Only one thing can stop me...to Allah I pray hard and leave my high precious hope all the time that this kid will turn out alright, perfectly healthy...please Allah, always protect my baby from any badly unwanted effects and do protect and guide me from doing mistakes in the process of carrying this precious gift from you...aamiinn. May the journey for both us be well.

Yahoo Image

Friday, May 25, 2012

what about today?

Fuhh a week of working without you around has come to the final day..alhamdulillah.
So, another 5 weeks of like this ahead of me, i hope time will fly like a proud bird weeeeee.

So what about today besides that? Yeah, it was the day I was born years ago, at home, on the bed, with midwife and my mum with my grandma..my mother had a smooth journey with deliveries, good for her.

The unique thing about today is that this year's 25th falls on Friday just like on the day I was actually born. Friday the 25th May comes again. I was born about 3:24 pm, after Friday Prayer.

Thanks mum for taking care of me inside you and make me come out to this world and be raised by you. Thanks Allah, thanks for all, thanks for making me still breathing right now and with this precious gift inside me. Thanks for the life I have had, the life I am having now with the husband I love. I hope to be a better person, to be as what I should be as Your servant.

Yahoo Image

Thursday, May 24, 2012

Mengenang Diri

Percaya tak percaya, kini sudah masuk 5 bulan alhamdulillah. Syukur yang tak terhinggga kami panjat padaMu Ya Allah. Permudahkanlah urusan kami, selamat dan sempurna.

Mengenang kembali saat TTC, terasa insaf dengan kebesaran Ilahi. Mungkin pengalaman ini untuk menjadi cerminan di masa hadapan.

Tak terhitung air mata dan raungan, pedih di hati serta kata-kata yang kurang enak, astaghfirullah, ampunkan aku Ya Allah. Seolah-olah aku tidak berterima kasih kerana selainnya.

Sebenarnya jauh di sudut hati ada rasa tak kena, dengan apa yang aku harap dengan apa realitinya. Memang Allah lebi arif apa yang terbaik, bila waktu yang tepat, apa dan kenapa...sebab itulah rancangan Allah mengatasi segala permintaan kita. Kalau sama, itu hanya kebetulan. Betul tak? Allah memperkenankan sesuatu mengikut perancanganNya yang maha hebat.

Sebaik sebelum aku dikurniakan rezeki ini, aku sudah hampir lelah yang amat. Waktu itu sedang berusaha dengan ubatan homeopati dan akupuntur sebagai persediaan ivf. Nak sangat buat ivf ni sebab tak pernah buat lagi dan mengharapkan inilah jalannya. Dengan izin Allah, sesuatu perkara tiba-tiba menghalang.

Rasa kecewa terus membadai, terasa ada saja halangan. Dalam hati mula rasa takut. Memang sering rasa takut kalau-kalau langsung tak ada, memang dah ditentukan aku takkan ada :( Macam-macam yang negatif. Mulut bercakap sambil meraung dengan air mata, suamilah tempat meluahkan rasa.

Bertanya dan bertanya kenapa ya Allah kenapa..tolonglaaahhh sorang pun jadilah...dah tak larat lagi dah ..dan macam-macam lagi. Tak mintak apa lagi dah..ini jelah..

Bila fikir-fikir balik, alangkah terdesaknya manusia. Betulkah ini saja yang aku nak? Betulkah seorang je pun tak apa asal ada? Aku tahu masa aku bercakap tu aku sangatlah tak stabil. Mujurlah suami memujuk. 

Hakikatnya aku sangat takut kalau takdir Allah aku langsung tak ada. Aku percaya pada ketentuan perancangan Allah. Aku takut dari kaca mata Allah yang terbaik adalah berbeza dengan apa yang aku harapkan. Namun kita tak boleh menduga dan berhenti berusaha.

Kena sentiasa positif dan terus berdoa. Di samping mensyukuri apa yang ada dengan sabar. Semua terjadi dengan sebab yang baik dari Allah.

Hati kena bersih. Apa yang Allah beri juga satu ujian. Sesungguhnya kita bukan tahu pun keupayaan diri kita sepertimana Allah tahu. Kini barulah aku insaf dengan kekotoran hati ku, malu pada Allah.

Aku seharusnya berserah diri sepenuhnya pada Allah, ketentuanNya. Ya, usaha mesti diteruskan, doa mesti dipanjatkan dengan hati yang BERSIH. Itu kuncinya. Jangan mengatakan sesuatu dengan hati yang runsing..emosi, lebih-lebih lagi kepada Allah.

Aku mohon ampun ya Allah, aku bersyukur di atas kurniaanMu ini, aku tidak mahu lagi bercakap besar, memutuskan sesuatu seolah aku tahu benar apa yang terbaik, itu adalah hakMu.

Aku akan cuba memelihara kebersihan hatiku, bersangka baik padaMu, menyerahkan yang terbaik dalam perancanganMu. Siapalah aku untuk membohongi hatiku apatah lagi membohongiMu dengan berkata itu ini dalam keadaan aku yang terdesak. Hinanya aku.

Kini ku teruskan usahaku di muka bumi ini sedaya upayaku mendapatkan yang sebaik-baiknya, mencapai hasratku dan yang penting untuk ku kembalikan manfaatnya di jalanMu. Niat yang Baik & Bersih, Tekun, Sabar, Ikhlas, Redha, Syukur. Berharap apa yang aku harapkan sama dengan yang terbaik di sisiMu. Jika tidak, kuatkanlah aku dengan rasa redha dan syukur padaMu.

'By default' kita semua nak yang baik-baik belaka, itulah yang kita usahakan, namun serahkan pada Allah dengan redha. HATI MESTI BERSIH. Pokoknya kita mahu yang terbaik untuk kita. Kita cuma boleh menyangka, yang tahu pasti yang mana terbaik hanyalah Allah. Allah sebenarnya memakbulkan doa kita walaupun kita mendapat yang berbeza kerana kita hanya mampu meneka. Jangan kecewa kalau mendapat selain apa yang kita mahu.

Ya bukan senang, bukan mudah nak memiliki hati yang begitu suci dan bersih. Cubalah.

AMPUNKAN AKU YA ALLAH.TERIMA KASIH KERANA MENYEDARKANKU.TERIMA KASIH ATAS KURNIAAN ANAK INI DAN SUAMI YANG SETIA MENGINGATKANKU BILA AKU ALPA.


'reminder': puasa nazar 3 hari berturut dan 2 hari lagi

JIWA YANG TERSEKSA

Benarlah kata orang, jauh di mata dekat di hati.

Memang dekat sangat di hati tetapi di zaman serba canggih yang dunia kini tanpa sempadan, rupanya bersempadan juga. Bukan senang nak hubungi orang yang tersayang nun di luar negara.

Seksa jiwa ini bermula masa dia sepatutnya dah mendarat di sana, hampir 3-4 jam kemudian asal aku hubungi jawabnya tak dapat dihubungi :(

Mulalah hati aku bergelodak dengan macam-macam bayangan ngeri..na'uzubillah. Resah gelisah tak usah nak cakaplah, si kecil dalam perut ni pun mungkin boleh rasa mama tengah serabut.

Alhamdulillah semuanya ok.

Namun, ianya berlaku lagi malam tadi. Sekali lagi tak dapat dihubungi dan kali ni malam sudah! Bateri flat? Ada charger. Tak ada sebab tak boleh on handphone. Aku tidur dalam keresahan. Pagi-pagi terus telefon lagi, masih sama.

Sehingga ke saat ini dah jadi CALL FAILED pula. Alangkah terseksanya jiwa ragaku.
Tolonglah...aku tak sanggup lagi begini. Rasa hendak saja terbang ke sana mencari, biarlah aku duduk depan mata tak buat apa asalkan aku tak perlu runsing begini. :(

Berharap charger rosak...sebagai satu-satunya alasan yang aku mahu dengar...lain-lain mintak dijauhkanNya. Atau..ni semua hanyalah 'telecommunication breakdown' oleh operator semata.

Ya Allah, hanya Engkau mengetahui sesungguhnya. Tolonglah pelihara dia dari segala kemudaratan, permudahkanlah urusannya, kembalikanlah dia ke sisiku dengan sihat dan selamat. Hanya Engkau pergantunganku. Aku buntu tanpaMu.

Wednesday, May 16, 2012

dear babah

With Allah's granting, insya Allah,
In 5 days time... here I am;

week 20












Take good care babah,  and pray for me and mama. We love you so much!
 Till we meet again... here I am;


week 26


Image:Yahoo 



KISAH HATI

Kisah hati aku seorang wanita, lebih tepat lagi seorang isteri.


Dulu, aku bukanlah tak boleh berdikari, tak biasa menyendiri, tetapi hadirnya seorang yang bernama suami
mengubah aku menjadi sebaliknya. Terasa sukar untuk aku kembali berdikari bila keadaan memaksa.


Tambahan pula 44 hari lamanya...kalau dalam pantang tu dah pun selesai :(
Sedangkan 2-3 hari pun hati meronta-ronta.


Ketahuilah...walaupun tika hadirmu mungkin kau tak merasai sepertinya, aku goyah tanpamu.


Aku memikir tentang makanmu, tidurmu, jagamu, tambahan pula di bumi asing...ku tahu bukan budak kecil yang aku nak bimbangkan namun itulah kisah hatiku.


Tambahan lagi, kini kisah hati aku dan si kecil...dia bisa menyelami hatiku, aku mesti tenang dan ceria agar dia tidak turut berduka tanpamu.

Aku harus tabah dan kuat menjadi aku yang dulu, walaupun mungkin kau tak merasai seperti yang aku luahkan...aku tidak membohongi hatiku.

Aku tidak berdusta dengan air mataku yang tumpah dari hatiku.

Ya Allah, ku mohon permudahkanlah urusan kami walaupun kami terpisah jauh, jadikanlah ini perpisahan yang sementara, berkatilah ia, rahmatilah pertemuan kami semula....hanya padaMu ku sandarkan harapan dan ku pohon kekuatan.


            image from Yahoo

Tuesday, April 24, 2012

usaha si dia

Kalau dibicara tentang usaha mendapatkan zuriat, kebiasaannya tentang wanita. Sebenarnya keberangkalian punca terletak sama rata antara lelaki dan wanita.

Biasanya pasangan akan berjumpa pakar sakit puan untuk diperiksa dan setelah didapati si suami tiada masalah, maka isteri akan melalui pelbagai pemeriksaan lanjut kerana organ wanita lebih kompleks dan terdapat pelbagai punca yang berkemungkinan. Bila mana isteri pun didapati tiada masalah, DR akan menyimpulkan kes ini sebagai 'unexplained'.

Apakah langkah seterusnya? Clomid? Asid Folik?

Sebenarnya, setiap masalah mesti ada sebab, cuma ketara dengan tidak. Sebab itu tak salah kalau kita mencuba segala ikhtiar yang ada dan kita lihat mana yang kena. Sungguhpun menuntut kesabaran yang bukan sedikit, tapi hasilnya pasti berbaloi.

Di sini saya nak berkongsi sedikit pengalaman tentang usaha si suami. Setelah ujian semen dibuat, ada yang ketara bermasalah seperti tiada benih, sedikit, tidak bergerak dan sebagainya. Tetapi, ada juga yang tak ketara, kuantiti sangat baik, pergerakan pun baik, mungkin rupa yang sihat tidak maksimum...namun ada juga yang keputusannya lulus cemerlang. Lantas, usaha si suami berhenti di situ saja.

Melalui pengalaman mereka yang telah berjaya, rupanya terdapat juga rawatan tradisional buat si suami (tapi bukan urutan batin yang biasa kita dengar tu). Khidmat urutan pakcik ni melibatkan anggota abdomen iaitu dada lebih tepat lagi di kawasan ulu hati.

Menurut pakcik ni, di situ terdapat tulang yang berkait dengan pembenihan manusia. (lebih kurang maksudnya urat berkaitan saluran benih) di mana ia sepatutnya boleh dirasa seperti timbul. Sekiranya jauh ke dalam, maka ianya perlu dinaikkan secara mengurut! Memang tak pernah dengar..dan tak tahu pun nak rasa timbul ke tak?

Ianya boleh dinaikkan dengan izin Allah melalui kaedah ini tetapi memang sakit (standad sakit mengurut berkait tarik urat/otot).

Nak tahu hasilnya? Mestilah kalau dah berjaya mengandung, dan yang paling ketara boleh rasa sendiri urat/tulang yang sudah timbul tu. Namun apa pun adalah dengan keizinan Allah. Allah juga yang memberi cara dan ikhtiar agar kita sendiri membezakan keberkesanannya melalui cuba jaya lalu menjadi pengalaman ramai orang sebagai bukti dan menambah kepastian tentang ilmu badan kita sendiri.

Upah urut pakcik ni adalah seperti kebiasaan tukang urut yang tidak menetapkan harga..pakcik ni juga biasa mengurut untuk lelaki kalau terjatuh, patah di mana-mana dan sebagainya.

Ramai juga yang sudah berjaya..alhamdulillah.
Apa kata kita mencuba? Tak cuba tak tahu..manalah tahu..dengan izin Allah ikhtiar ini berhasil!

Thursday, March 22, 2012

APPROACHING

Insya Allah in 3 days...

 








The beginning of Trimester 2 is on 1st April 2012;










This is the time I am hoping to gain some strength and coping better to catch up with my ignorence feeling towards many things I used to do...to bond more with this precious gift from Allah...amiiinn


Next...Trimester 3 will start on July 15th 2012;












It's my mother's birthdate! This is the time approaching Ramadhan 1433, I am hoping to gain strength to fast completely, prepare for the upcoming new stage of my life, bonding more and more with the baby..amiiinn


Then..week 40 is on 7th Oct 2012;
























Insya Allah, everything will turn out fine, I will safely deliver dear kid with his/her perfect health and smooth sailing moment with hub's azan/iqamah..amiiinn

The journey to raise a great caliph begins...o Allah, please grant our wishes!

Note:Image from Yahoo Image

Thursday, March 15, 2012

alhamdulillah

Rupanya bulan 3 ni barulah ada entri di tahun 2012..baru terperasan.


Sedar tak sedar dah pun 10 minggu lebih alhamdulillah, syukran ya Allah kerana rezeki ini, ku mohon perlindunganMu buat si dia dan diriku dari segala kemudaratan, hendaknya selamat, sihat dan sempurna..amiin.


Begitulah sebenarnya hati ini tertanya-tanya tentang keadaan si dia di sana, hanya pada Allah ku bergantung harap yang baik-baik saja dan berserah diri. Dah bertambah faham tentang naluri seorang ibu, rasa bimbang dan prihatin yang tak berbelah bagi..terima kasih mak di atas segala yang telah mak harungi demiku.


Pada mulanya aku sedari tentang pemberianNya ini, aku tak rasa apa-apa lagi..rasa lapar tu ada, tapi memang aku suka/kuat makan pun  :)  Jadi ada jugalah perasan yang aku tak ada sangat 'morning sickness' kot :)


Seminggu lepas tu memang ada rasa berangin lebih dari biasa dan macam loya (aku memang banyak angin orangnya, maka loya/pedih ulu hati tu biasa berlaku) namun lama-kelamaan dah boleh bezakan yang kali ini bukan macam selalu tu tambahan pula waktu berlaku tu lebih kerap dan ada 'trend'.


Masuk minggu 7-9 memang loya yang ku sangka mampu ku tahan (tertanya-tanya juga macamana rasa loya orang yang muntah-muntah mesti sangat teruk sampai tak dapat ditahan) akhirnya tidak lagi bertahan..pagi dan malam akan ada sesi..mula-mula tak keluar makanan, lama-lama dah pandai keluar makanan :) tapi dapat sekali dua keluar pun dah lega sikit, yang selebih berjaya ku tahan sebab takut juga terlampau dilayan muntah ni mudarat pula huu, terutamanya buat si anak yang disayangi, tak sampai hati nak biar perut bergelora dan bergegar semacam dek muntah.


Mulut rasa macam orang demam tu biasa..kemudian bila makan tu, terutama rasa makanan yang ketara manis, masam, masin akan melekat dekat lidah ni walaupun dah minum atau dah berus lidah hehe..walaupun nak sedap mulut cuba makan minum yang berperisa, sebenarnya lebih afdhal minum air kosong je..bila tak ada rasa jadi neutral sajalah yang terlekat.


Pening-pening sekali sekala, letih ya amat terutama bila dah malam tu biasa juga, rasa mengantuk sangat yang tak pernah ku rasa sebelum ni. Terjaga dari tidur sebab nak buang air kecil sangat pun biasa, pada mulanya hampir setiap malam tapi lama-lama tidaklah setiap malam, kadang-kadang terkejut sebab rasa sakit pada ari-ari yang hilang setelah bangun ke tandas..itupun semakin lama berkurangan..cek DR tak ada jangkitan urin..alhamdulillah.


Bangun pagi mesti minum air dan capai biskut kering sekeping dua sebelum bangun dan mandi untuk ke pejabat, sebab kalau tak, tak sempat sampai dah LAPAR sangat, bila lapar, angin bergelora, loya bertandang, pedih ulu hati mendidih..lapar yang macam rasa nak nangis.


Menghampiri minggu ke 10, ada 3 hari yang langsung tak muntah..alhamdulillah..lepas tu 2 hari dia tukar kepada seharian loya, letih dan lapar bercampur aduk dan masuk semalam alhamdulillah tak muntah sehingga ke hari ini..yang ada hanyalah lapar macam biasa, letih/ngantuk..dan yang aku perasan sangat aku lebih 'morning sickness' atau mabuk laut :) di petang hari. Kalau makan malam tu kalau boleh nak santap just before maghrib, lepas tu dah malam sikit boleh makan buah dan susu saja..


Begitulah serba sedikit catatan perjalananku dari kaca mataku..ketika aku menghadapinya aku cepat-cepat terkenangkan mak dan aku yang menjadi punca mak dulu pun rasa yang sama..insaf dan kagum..jadi bertambahlah kesabaran..di samping terus berdoa dan berdoa pohon kemudahan buatku dan keselamatan buat anakku. Juga, cepat-cepat ingat balik pada doaku yang tak putus-putus memohon rezeki ini.


Setakat ini, aku cuma minum susu untuk ibu mengandung, teruskan makan asid folik dan ambil vitamin hamil homeopati rentetan pengambilan homeopati beberapa bulan sebelum aku dikurniakanNya rezeki ini.
Selebihnya, ku serahkan padaMu ya Allah, ku panjatkan doa agar anak ini sihat, sempurna dan selamat, dapat aku kandung dan lahirkan dengan sihat, sempurna dan selamat jua..amiin. Terima Kasih Ya Allah!



Wednesday, March 14, 2012

SILENT KILLER ON THE LOOSE

So long ago that I last updated..and here I am talking about silent killer on the loose!

It has been in my mind like for ever..this tense driven by 'respectful' SMOKERS.

Especially lately I JUST CANT TAKE IT! Why must they smoke like they are giving us air purifier or freshner with calming fragrant???? They smoke everywhere, all the time, they throw it away wherever they are standing cos they just could not care.

I truly 'respect' those who accompanies them while eating, while walking, while talking cos this people are just so rude that they can just puff the nasty poisonous thing on the face of their companion.

They could just forget about the monstrous photos on the cigarrette box, the giant posters or loud campaign..they can just say go to**** with it! What they know is that I am addicted and I only live for it.

I am seriously sick with this mentality and also sick living inside this smokey atmosphere here in my beloved land, or should I still feel beloved after all the poison going on? Furthermore to add onto this sickening thing, my officemates who has no fear, no mercy and no intention to be civilised are so clever to smoke in groups at the stairways having fun like nobody's business, forget about NO SMOKING INSIDE OFFICE BUILDING..and the smokes go back in the office through the air-cond. ventilation!!! 

Where has civilised, educated manhood gone to??? Or do they ever existed? 

They dont deserve this world! Go find planet NICOTINE..